Tuesday 9 July 2019

PROJEK DIY 4 : BATU HIASAN

Terkenangkan batu hiasan refleksi yang dijual di nursery tanaman, Atuk mendapat idea untuk membuatnya sendiri dengan beberapa pengubahsuaian.Biasanya batu hiasan refleksi terdapat batu-batu kecil di atasnya bertujuan untuk dipijak dengan telapak kaki tanpa kasut sebagai urutan semula jadi. Namun rekaan Atuk jauh sedikit tujuannya, hanya sebagai hiasan bermotifkan dedaun.
 Kepingan zing terpakai Atuk potong dan cantum menjadi bentuk acuan dedaun.Kepingan zing ini berketinggian 3 cm dan panjangnya lebih kurang 40 cm seperti foto di bawah.

 Letakkan acuan zing itu di atas surat khabar dan seterusnya tuangkan bancuhan simen ke dalamnya.Sebaiknya terdapat campuran batu kerikil di dalam bancuhan simen tersebut agar ia kuat apabila mengering.

Taburkan serbuk simen ke atasnya dan ratakan supaya permukaan licin berseri.

 Tekapkan daun betik di atasnya dan tekan dengan jari.Supaya motif daun kekal, tindih daun dengan pemberat seperti kepingan mozek selama lebih kurang dua jam.

Sebelum simen mengering tanggalkan daun betik dari acuan, maka terhasillah bentuk yang dikehendaki.
Setelah kering kita cat dengan rata (undercoat) dengan warna terang(Atuk gunakan merah pudar).Diikuti dengan warna merah jambu.Atuk cat gunakan berus dengan menyentuh permukaan tidak berapa rata.Seterusnya Atuk cat bahagian tepi dengan merah hati di beberapa sudut sahaja.

Beginilah hasilnya.Letakkan di mana kita suka sebagai hiasan lanskap.Sungguhpun demikian Atuk tidak menjualnya, hanya sekadar perintang waktu.






2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...