Friday 3 January 2020

TAMAN REKREASI GUNUNG LANG, IPOH


Negara kita tidak kalah juga dengan tempat-tempat menarik terutama alam semula jadinya.Kawasan batu kapur Gunung Lang yang terletak kira-kira 5 kilometer dari Bandaraya Ipoh telah dimajukan dan kini menjadi Taman Rekreasi Gunung Lang.Ia adalah tasik buatan bekas perlombongan bijih timah yang diubahsuai menjadi taman rekreasi dengan kos awalnya RM8.4 juta oleh Jabatan Landskap Negara.
Di bahagian pintu masuk disambut dengan air terjun buatan...walaupun buatan ia kelihatan seperti semula jadi.
 Difahamkan kawasan bukit ini telah diterokai oleh pelombong bijih timah Melayu seawal tahun 1880 yang lalu.Keluasannya kira-kira 111.93 hektar yang dikatakan sebagai Kawasan Sensitif Alam Sekitar Tahap 2 dan perlu dipulihara yakni hanya untuk eko pelancongan,penyelidikan dan pendidikan.
Jeti feri kecil disediakan untuk kemudahan pengunjung
 Sungguh berbaloi dengan menaiki feri pada kadar RM3.00 bagi dewasa dan RM1.50 bagi kanak-kanak dan warga emas.Pada hujung minggu pengunjungnya sangat ramai dan selalunya bersesak sesak untuk menaiki feri.Jaket keselamatan ada disediakan.

Dengan menaiki feri kita akan dibawa mengelilingi tasik sejauh lebih kurang 300 meter dengan pemandangan yang cantik.
Sungguhpun tasik ini tidak berapa luas tetapi penuh dengan pemandangan dan suasana yang nyaman lagi tenang.
Pengunjung akan diturunkan di suatu tempat di pingggir tasik di mana di situ bolehlah melawat taman mini unggas dan kawasan rekreasi.

 Alat menumbuk padi usang jadi hiasan

 Tak cukup ruang...di batang pokok pun masih boleh dilukis

Rimbunan pokok menutupi bumbung wakaf menandakan taman ini telah wujud lama.Mengikut sumber proses pembangunannya bermula sejak tahun1999 hingga 2003.
 Air yang tenang, di sini tiada buaya cuma ada biawak dan ikan air tawar.

Jika penat berjalan berehatlah di pondok wakaf atau rumah tradisi negeri Perak.Tak kenal maka tak cinta.Semoga banyak lagi kawasan seperti ini wujud di Malaysia.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...