Wednesday 7 November 2018

PROJEK DIY 1 : TEMBOK MARMAR

Jika ada lebihan marmar dari projek perumahan, janganlah dibuang begitu sahaja. Pada awal tahun 90an harga sekaki persegi marmar adalah RM4.00.Sekarang ni dah tentulah berkali ganda harganya sebab sudah 28 tahun berlalu.Suatu hari Atuk dapati banyak serpihan marmar di rumah anak Atuk di batu Belah, Klang.Serpihan itu bercampur dengan batu dan pasir terpakai yang digunakan oleh anak Atuk untuk ditabur dihalaman dan jalan ke rumahnya.
Banyak juga serpihan yang telah Atuk kumpulkan dan ada di antaranya kepingan marmar yang besar dan masih elok.Oleh kerana Atuk tahu yang marmar tu berharga, lalu Atuk minta dari anak untuk mengambilnya dan dibawa pulang ke kampung.Oleh kerana berat, Atuk angkut marmar itu berulangkali dari Klang ke Sabak Bernam.
Lihatlah apa yang telah Atuk buat dengan marmar tersebut.Ini adalah hasil pertama Atuk walaupun tak seberapa sempurna tetapi kelihatan vintage.
Yang ini pula hasil yang kedua dibuat secara berperingkat.Bunganya pun dah subur

Berikut hasil yang ketiga dalam proses pembuatan. Ia dimulai dengan mengikat 
batu bata sebagai tembok
Peralatan yang diguna sungguh simple: pelepa simin,tukul untuk memecah marmar , besen ayan(digunakan orang dulu-dulu sahaja)dan penapis pasir.
Bancuh saja simen dalam besen lebih mudah dan tidak membazir
 Batu bata yang telah siap diikat dengan simin (pandangan dari depan)


Tampal kepingan marmar menggunakan bancuhan simin yang tidak terlalu basah pada dinding batu bata.Terlalu comot, bersabar jer lah.
Lega sedikit, nampak hasil yang dibuat walaupun lambat maklumlah Atuk dah warga emas...

Siap sudah projek Atuk..selepas ini menanam pokok bunga pula.
 Setelah dibasuh dan diberus , beginilah keadaannya.
Puas rasanya nampak bercahaya.



2 comments:

  1. Terima kasih....insyaAllah ada lagi projek DIY yang akan menyusul..mudah, ringkas yang diperbuat dari kayu pallet terpakai..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...